Alagaësia
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.

Alagaësia


 
AccueilRechercherDernières imagesS'enregistrerConnexion
-28%
Le deal à ne pas rater :
Brandt LVE127J – Lave-vaisselle encastrable 12 couverts – L60cm
279.99 € 390.99 €
Voir le deal

 

 dsqq

Aller en bas 
AuteurMessage
fds
Invité




dsqq Empty
MessageSujet: dsqq   dsqq EmptyMar 27 Jan - 23:42

Lectuurcontrole.

P51. Hier (en in de vorige en volgende pagina) is Nöel een samenvatting aan het maken over zijn waarnemingen en vermoedens wat zijn broer betreft. Maar zoals vaak bij hem begint Noël af te wijken van het oorspronkelijk onderwerp om zo via herineringen van zijn jeugd te belanden tot bij het onderwerp "Julia en wat zou gebeuren als ze zou verdwijnen".

P121. Nadat ''het gerucht'' zich heeft verspreid dat René Catrijse turug is uit Congo en dat hij de oorzaak is voor alle ziektes en andere merkwaardige fenomenen die zich voortdoen in het dorp, beginnen mensen tegen de familie Catrijse te reageren. Op de ene dag vinden zij een hakkenkruis tergus op de gevel van hun winkel, op een andere dag beginnen Alma's klanten (Alma is de moeder van de familie Catrijse) hun alcohol in de supermarkt te kopen om niet met de familie in contact te komen. De vrouw van de schoenmaker zal dit tegen Alma zeggen zonder een blad voor de mond te nemen. Op pagina 121 denk de schoenmaker dat René (die zeer gevoelig is waaneer men iets aan zijn familie aandoet) komt om Alma te wreken van de woorden die haar vrouw tegen haar heeft uitgesproken.

Recensie

''De Geruchten'' heb ik gekozen vanwege de beroemde auteur die het boek heeft geschreven.
Ik vond het schandelijk om nog nooit een boek van Claus te hebben gelezen.

Vanaf de eerste bladzijde versta je meteen waarom die man zo'n succes heeft. De descriptie van de stereotiepe vlaamse familie uit het boerendorp in Vlaanderen vond ik zeer geslaagd. De manier waarop ze denken dat ze veel significanter zijn dan in werkelijkheid, de manier waarop ze, ondanks hun eigenaardige toestand, streven naar het ideaal van de 'modelfamilie' die door iedereen wordt goedgekeurd voor op een nogal realistische manier weergegeven. Ook de eigenaardige stijl van Claus is me bijgebleven. De structuur blijkt in het boek totaal afwezig te zijn, er is steeds een ardere verteller per hoofdstuk, hoofdstukken hebben meestal ook niets te maken met de vorige, en zelfs binnen het hoofdstuk springt Claus van de hak op de tak zonder zelfs een nieuwe alinea te beginnen. Maar dit is niet onaangenaam, door die niet opeenvolgende hoodstukken verwacht je op elk moment een nieuwe, interessante gebeurtenis.

Het verhaal zelf vond ik wat minder interssant, mischien ben ik nog te jong om er echt van te genieten of mischien is het meer gebaseerd voor mensen uit een vorige generatie. Het gebrek aan actie, spanning en aan een lijdende draad maakt het verhaal te traag en ook een beetje te saai.

Het boek in het algemeen vond ik zeker aan te raden, desondanks het gebrekkig verhaal is het boek vlot en ontspannend, je zou hem kunnen herlezen en er nog evenveel van genieten.

2 Nieuwe titels

De Plaag.

Na de terugkomst van René Catrijse uit Kongo beginnen er doden te vallen op een bijna systematische manier, de meeste overlijden aan een onbekende ziekte die blauwe blaren veroorzaak. Niemand weet of hij daar de oorzaak van is maar al gauw beginnen de geruchten. De meerderheid vermoed of heeft zich door anderen laten overtuigen dat hij de bron is van alle onheil, daarrond zal het boek dan ook grotendeels draaien, want deze vermoedens en misschien onterechte beschuldigingen zijn de oorzaak voor veel ongeluk in de familie Catrijsse. Op het einde van het boek vernemen we dat René maar deels de oorzaak was van die plaag.

Achtergebleven.

Sinds het begin van het boek zijn we als lezer geconfronteerd met het hoofdpersonnage ''René''. René is een zeer eigenaardige persoon, in het begin zwijgt hij en vermijd hij elk contact met mensen. Hij ziet er fisiek als mentaal zeer verzwakt uit. Zijn letsels uit Kongo blijken nog zeer aanwezig in zijn gedachten. Later, waneer hij beslist opnieuw te communiceren verteld aan enkele personen over de vreselijke, gruwelijke dingen die hij heeft gezien, meegeleeft maar ook aan heeft megewerkt. Ondanks het feit dat hij met enkele mensen weer en quasi normaal contact kan hebben, voelt men dat er nog altijd iets scheelt met René. Hij is lomp en vind het leven blijkbaar absurd. Is dit te wijten aan als die afschuw in Kongo die letsels hebben achtergelaten ? Ik denk het niet, in sommige passages van het boek heeft men de indruk dat hij juist verlangt naar zijn ''vorig leven''. Ik kies de titel ''Achtergebleven'' omdat de ziel en de levenslust van René in Kongo is achtergebleven.
Revenir en haut Aller en bas
 
dsqq
Revenir en haut 
Page 1 sur 1

Permission de ce forum:Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Alagaësia :: La Capitale :: La Mairie-
Sauter vers: